(29) 777-42-00 zsztluszcz@poczta.onet.pl

Do programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę” Zespół Szkół im. K.K.Baczyńskiego w Tłuszczu przystąpił po raz drugi. Inicjatywa ta zakłada, że dzięki dofinansowaniu do wycieczek szkolnych dzieci i młodzież chętniej będą poznawać Polskę, jej środowisko przyrodnicze, tradycje, zabytki kultury i historii oraz osiągnięcia polskiej nauki. Ponieważ ubiegłoroczna wycieczka do Gdańska była niewątpliwym sukcesem, uznaliśmy, że kolejny 3-dniowy wyjazd (19 – 21 października 2022r.) to dobry pomysł. Taki wspólny czas to nie tylko możliwość poszerzenia wiedzy na temat historii własnej ojczyzny, osiągnięć literackich, malarskich czy architektonicznych, ale również sposobność do budowania relacji między uczniami. Skoro poprzedni wyjazd był w kierunku północnym, tym razem pojechaliśmy na południe. Jako cel wyznaczyliśmy Kraków i Jurę Krakowsko – Częstochowską. W organizację wycieczki oprócz Elżbiety Ołdak, Ewy Sobolewskiej, Bożeny Tlagi – Sasin i Ewy Żmudzkiej zaangażowana była firma Karola Banasiaka Usługi Sportowo – Rekreacyjne „Majola”.

Naszą wyprawę rozpoczęliśmy rekreacyjnie, ponieważ od razu po przyjeździe do stolicy Małopolski młodzież miała 3-godzinny czas w Parku Wodnym w Krakowie. Zmęczeni, ale szczęśliwi rozlokowaliśmy się w Hotelu Wyspiański a wieczorem udaliśmy się do klimatycznej restauracji, gdzie zjedliśmy późny obiad. Na zakończenie dnia nie odmówiliśmy sobie spaceru po rynku, gdzie zrobiliśmy pierwsze zdjęcia w Krakowie.

Drugi dzień wyjazdu przeznaczony był w całości na Kraków. I chociaż przewidywania pogodowe brzmiały mało optymistycznie, okazało się, że na szczęście meteorolodzy się czasem mylą. Nas pogoda po prostu rozpieszczała: słońce, bezchmurne niebo, cieplutko, zupełny brak wiatru czy deszczu. Przez Kraków poprowadziła nas urocza przewodnik. Pani Ania najpierw zaprosiła na spacer uliczkami dawnej stolicy Polski. Widzieliśmy dom Jana Matejki i poznaliśmy historię relacji słynnego malarza z jego żoną Teodorą, podziwialiśmy pomnik Grunwald, Hotel pod Różą czy Jamę Michalikową. Tak dotarliśmy do Rynku Głównego w Krakowie, gdzie podziwialiśmy Sukiennice, Kościół Mariacki, pomnik Adama Mickiewicza czy Wieżę Ratuszową. Niezwykłym doświadczeniem artystycznym było poznanie zbiorów  Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Rozpoznaliśmy wiele obrazów, które spotykamy na kartach podręczników do języka polskiego. Szczególnie zainteresowały nas dwa: „Szał uniesień” W.Podkowińskiego, ponieważ jego kopię podziwialiśmy podczas wizyty w Pałacu w Chrzęsnem oraz „Hołd pruski” J.Matejki, gdyż nasza przewodnik zaproponowała, byśmy po wyjściu z muzeum przedstawili scenę namalowaną przez mistrza. Cudowną chwilą relaksu była herbatka w kawiarni na tarasie Sukiennic. Potem podziwialiśmy Wzgórze Wawelskie z zamkiem, murami, basztami i oczywiście znajdującego się nad Wisłą Smoka Wawelskiego. Pani Ania pokazała nam również słynne okno papieskie. Chyba nie ma Polaka, który by nie słyszał o rozmowach Jana Pawła II, jakie prowadził z młodzieżą z okna znajdującego się w Rezydencji Biskupów Krakowskich na Franciszkańskiej 3. Nieopodal znajdowała się Bazylika Franciszkanów św. Franciszka z Asyżu, gdzie  papież – Polak lubił się rano modlić. Poszliśmy tam, by przede wszystkim zobaczyć zachwycające malowidła S.Wyspiańskiego oraz jego witraże m.in. absolutnie niesamowity „Bóg Ojciec” zwany także „Stań się!”. Na zakończenie weszliśmy na Kopiec Kościuszki, z którego podziwialiśmy panoramę Krakowa. To był bardzo intensywny czas, ale każde miejsce warto było zobaczyć.

Ostatni dzień przewidzieliśmy na Ojcowski Park Narodowy, który położony jest w południowej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej ok. 20 km od Krakowa.  Na początku park przywitał nas feerią jesiennych barw: czerwienie, żółcie, brązy i pomarańcze mieszały się z zielenią sosen i świerków. Nie sposób było wszystkiego uwiecznić na fotografiach! Podczas pierwszej części spaceru widzieliśmy np. Bramę Krakowską, Igłę Deotymy, Źródełko Miłości. Atrakcją drugiej części była Maczuga Herkulesa czy Zamek na Pieskowej Skale. Kolejnym punktem na naszej wycieczkowej trasie była Pustynia Błędowska. Wyjątkowo spokojna, cicha i bezwietrzna przyjęła nas łaskawie, więc nie wywoziliśmy ze sobą w ubraniach kilogramów piasku. Niestety to co dobre szybko się kończy. Dotarliśmy do imponujących ruin Zamku Ogrodzieniec. Budowla robi niesamowite wrażenie, ale wyobraziliśmy sobie, że musi wyglądać magicznie wieczorem, gdy płoną różne instalacje świetlne. Jeszcze tylko obiad i w drogę do domu.

Dzięki dofinansowaniu, jakie otrzymaliśmy z programu „Poznaj Polskę” w kwocie 15000zł, baczyńszczacy odbyli kolejną, bardzo udaną wycieczkę do Krakowa i Jury Krakowsko – Częstochowskiej. Ciągle wspominamy miejsca, które zobaczyliśmy i sytuacje, w których się znaleźliśmy. Czy będzie kolejna edycja programu za rok? Oby, bo my mamy pomysł na kolejną trasę….