„Mam pociąg do Tłuszcza” – podsumowanie projektu baczyńszczaków

Są miejsca prestiżowe i nijakie. Są ulice, przy których chcielibyśmy mieszkać i takie, które omijamy z lękiem. Są obiekty, które kojarzą się pozytywnie i te, które budzą negatywne emocje. Jak sprawić, żeby dane miejsce budziło określone, oczywiście pozytywne, skojarzenia? Nad tym zagadnieniem pochylili się pracownicy naukowi Collegium Bobolanum Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie oraz uczniowie z 3 szkół ponadgimnazjalnych, z którymi ta uczelnia współpracuje. Jedną z nich był Zespół Szkół im. K.K. Baczyńskiego w Tłuszczu.

Pomysł budowania marki ulicy, przy której znajduje się Zespół Szkół im. K.K.Baczyńskiego w Tłuszczu, czyli ulicy Radzymińskiej,  pojawiał się już w naszych planach kilkukrotnie. Ale dopiero współpraca z Collegium Bobolanum m.in. cykl wykładów z zakresu marketingu miejsca prowadzony pod hasłem „Zbuduj markę swojej ulicy” przyniósł nam odpowiedzią wiedzę  na temat marketingu terytorialnego czy kompetencji społecznych i menedżerskich służących procesom rozwoju lokalnego. Mając odpowiednie przygotowanie, wsparcie partnera i pomysły, baczyńszczacy podjęli się realizacji projektu „Mam pociąg do Tłuszcza”. Nad przebiegiem prac oraz organizacją spotkań z politologami z Collegium Bobolanum czuwał nauczyciel wiedzy o społeczeństwie, historii i podstaw przedsiębiorczości Renata Miszczuk. Współpracowała ona ze wspaniałą grupą młodzieży z kilku klas: Damianem Ciokiem kl. 2o, Anną Dudzik kl. 3o, Beatą Kalinowską kl. 2o, Filipem Kubujem kl. 2o, Pauliną Kurowską kl. 2tuf, Kacprem Mrozem kl. 3o, Dominikiem Sadowskim kl. 3o, Aleksandrą Ślesik kl. 2tuf.

Swój projekt młodzież z Baczyńskiego rozpoczęła ze wszech miar profesjonalnie: od identyfikacji zasobów miejsca a to z kolei pozwoliło na poznanie jego interesującej historii. Od 1897 r. Tłuszcz stał się ważnym węzłem komunikacyjnym. Budowa stacji i linii kolejowych (warszawsko-petersburskiej i pilawsko-ostrołęckiej) podzieliła teren istniejącego tu dotąd folwarku. Wkrótce ziemia dworska została wykupiona i pocięta na parcele, na których wyrosła osada. Zaczęli napływać osadnicy: ludność żydowska, co wywarło pozytywny wpływ na handel i rzemiosło oraz ludność polska, którą przyciągały warsztaty kolejowe i uruchomiona w 1906 r. huta szkła. Młodzież dowiedziała się także, że wspomniana huta szkła znajdowała się w miejscu, gdzie obecnie usytuowana jest  szkoła – Zespół Szkół w Tłuszczu.  Wszystkie fakty zaczęły układać się w logiczną, spójną całość. Należało je tylko połączyć w projekcie. A mieszkańcy podczas wywiadów zwracali uwagę, że potrzebują miejsca do spotkań.

Co takiego zatem wymyślili baczyńszczacy? Otóż na terenie należącym do Zespołu Szkół stoi swoisty pomnik przeszłości – zabytkowa lokomotywaTy-2. W projekcie zaplanowano, by obok powstał nowoczesny dla kontrastu „Szklany Pociąg”, który miałby „zabierać” chętnych w podróż do przeszłości. Byłaby to oferta tak dla dorosłych mieszkańców nieznających pełnej historii miejsca, w którym żyją, jak i dla dzieci i młodzieży - oferowałaby im ciekawą i innowacyjną lekcję tradycji i historii Tłuszcza. We wnętrzu „Szklanego Pociągu” znalazłyby się mechanizmy, dzięki którym wirtualnie można by przenieść się w przeszłość – w dowolne miejsce i czas historii Tłuszcza. Po opuszczeniu „Szklanego Pociągu” dzieci skorzystałyby z placu zabaw a dorośli z siłowni plenerowej lub z niewielkiej kawiarenki – ot, punkt spotkań dla sąsiadów. W zamyśle autorów projektu miałoby to być miejsce integracji oraz spełniać funkcję tzw. kawiarenek obywatelskich, gdzie poprzez dyskusję mieszkańcy poszukują sposobów rozwiązania pojawiających się lokalnych problemów. Mogą także skosztować ciast i sałatek przygotowanych przez okoliczne gospodynie oraz napić się herbaty z kubka z logo projektu „Mam pociąg do Tłuszcza”. Tym logo jest nowoczesny, szklany pociąg nawiązujący do tradycji huty szkła. Można także byłoby zagrać w grę planszową, której zadaniem jest przekazywanie historii Tłuszcza. To atrakcyjny sposób na zdobycie wiedzy i zarazem dobrą zabawę. Nie koniec na tym.  Zaplanowaliśmy także kolejkę wąskotorową, która na co dzień służyłaby uczniom technikum uczącym się w zawodzie technik transportu kolejowego do ćwiczeń praktycznych, a poza czasem lekcji stałaby się rozrywką dla mieszkańców ulicy.

Efekty swej pracy uczniowie prezentowali podczas sesji naukowej, która odbyłae się w budynku Collegium Bobolanum 5 kwietnia 2018 r. Tyle projekt, tyle kreatywność młodzieży. Aby te pomysły wcielić w życie potrzeba inwestora i oczywiście funduszy. Ale na horyzoncie jawi się maleńkie światełko nadziei na to, że przynajmniej cześć z zaplanowanych rzeczy zostanie zrealizowana. Ale nie uprzedzajmy faktów…

                                                                  Ewa Żmudzka

Kalendarz wydarzeń

Pobierz kalendarz - 2019_20.pdf

December 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Plan lekcji

Archiwum strony

BIP:


Strona naszej
Szkoły w Biuletynie
Informacji Publicznej
               
Organ
nadzorujący:



Mazowiecki
Kurator
Oświaty
Okręgowa
Komisja
Egzaminacyjna
w Warszawie
                Organ
prowadzący:



Powiat
Wołomiński
                Współpraca:
Koleje
Mazowieckie
Politechnika
Warszawska
Go to top